הדו"ח התקופתי לעמית

הדו"ח התקופתי לעמית החוסך- דו"ח או ברוך – מורה נבוכים

 

 

 

העסקה הפנסיונית היא לרוב המבוטחים  – העסקה הארוכה והגדולה ביותר שיכרתו במהלך חייהם. כיום ניתן לאמר בוודאות שלקוח שמנהל את העסקה באופן אקטיבי לאורך השנים, מבקר, בודק, מתקן ומשביח את הכנס הפנסיוני , יכול להשיא את השקעתו לעומת הלקוח הפסיבי. הרבה ביצעו שינויים מורכבים , תחזוקת הקיים היא תנאי הכרחי לתחזוקת הנכס .

לאחרונה נשלחו לעמיתים בקופות הגמל ( ובכללם המבוטחים בביטוחי וקרנות הפנסיה ) הדוח לרבעון השלישי של שנת 2010 .הדו"ח כולל תיעוד התנועות הכספיות, היתרות לתחילת וסוף התקופה ומידע חיוני למעקב אחר דמי הניהול וצבירת החיסכון בקופה.דומה שעל אף שאיפת המחוקק לפשט והנגיש את המידע לעמית מחד, והמאמצים של היצרנים מאידך, הדרך להפיכת הדוח לכלי בקרה וקבלת החלטות על ידי המשקיע עדיין רחוקה .

אחת הסיבות לקושי לקבל מידע חיוני לצורך קבלת החלטות ובחינת ההסדר הפנסיוני הוא ביזור המידע של המבוטח . על פי רוב , למבוטח מספר קופות , המנוהלות על ידי מספר גופים שונים, המציגים את המידע בצורה שאיננה אחידה ( גם אם מבנה השדות אחיד ) ומקשים על המבוטח לקבל תמונה מרכזת על הנסכים אשר ברשותו.

למרות שקבלת תמונת מצב מחייבת התערבות איש מקצוע , עדיין נשארו למבוטח הסביר מספר בדיקות שניתן לבצע בבית , ולבקר את הדו"ח וניהול המוצר הפנסיוני.

מתי ולמי נשלח הדוח התקופתי  ?

בהתאם לתקנות משרד האוצר יש לשלוח לעמית בסוף כל רבעון תמצית רבעונית רק בגין חשבון  בו היו הפקדות במהלך התקופה המדווחת  או  שהיתרה בחשבון הינה 50 אלפי ש"ח ומעלה.
בחשבונות ללא הפקדות שוטפות ועם יתרה נמוכה מ 50,000 ש"ח נשלח דיווח שנתי

מה נותן לי הדוח התקופתי ? למה חשוב להשוות לדו"ח התקופתי הקודם

  • תמות מצב עדכנית על החיסכון הפנסיוני והכיסוי הביטוחי
  • אפשרות לבקרת התנהלות  כספי החיסכון
  • השוואה לדוח התקופתי הקודם וניטור טעויות בשלב מוקדם
  • שקט נפשי  ואפשרות לבצע התאמות שיחסכו כסף רב או יקנו ביטחון כלכלי
  • חשוב לזכור  – את הדו"ח התקופתי יש לבחון תמיד לאור הדוח התקופתי הקודם ולשמור על עקרון הניהול התקין לאורך זמן
  • לפנינו 4 כלים לניתוח הדו"ח הרבעוני /שנתי על ידי הלקוח .

בדיקה מספר 1  – נכונות הפרטים האישיים

בבדיקה זו נבדקים הלימות הפרטים האישיים של המבוטח וניהולם התקין אצל היצרן בדיקה זו היא הקלה ביותר אך הבסיסית מכולן . זיהוי שגוי , או הזנחת טעות במחזור חיי המוצר עלולה להיבא לתוצאות קשות בפדיון המוצר או בתביעת ביטוח חו"ח .באמצעות הטבלה המרכזת הראשונה ניתן לקבל תמונה ראשונית על הדו"ח שזה עתה קבלנו.

נושא דוח קודם דוח נוכחי פער מצריך טיפול ?
תאריך הדו"ח ========== =========
נתונים אישיים שלך ——————————– —————————– ————————— ————————–
מספר תעודת זהות יש / אין
מעמד עמית יש / אין
מספר תעודת זהות יש / אין
נתוני קופה ——————————— —————————– ————————— ————————–
שם הקופה יש / אין
מס אישור מס הכנסה יש / אין
סוג קופה יש / אין
מועד תחילת הוותק יש / אין
מספר חשבון יש /אין

בדיקה מספר 2 – תקינות ועקביות ההפקדות

ברבעון ישנן 3 הפקדות . ובכל רבעון אנו מצפים לראות את כל ההפקדות מתחילת השנה , לרבות הפקדות על חשבון שנה קודמת ( הפקדות באיחור ).

ההפקדות למוצר צריכות להיות זהות ב 100% לסכום המצויין בתלוש השכר / הוראת הקבע / הוראת תשלום. כל חריגה ממצב של 100% זהות ביניהן צריכה להדליק לחוסך נורה אדומה.

חוסכים אשר המעביד מפצל את ההפרשות עבורם למספר מוצרים צריכים להתאים לכל מוצר את ההפקדה הנכונה .

חודש תאריך הפקדה בתלוש תאריך הפקדה בדו"ח סכום הפקדה בדו"ח סכום הפקדה בתלוש/106 פער
ינואר
פברואר
מרץ
אפריל
מאי
יוני
יולי
אוגוסט
ספטמבר
נובמבר
אוקטובר
דצמבר
סה"כ

בדיקה מספר 3  – תקינות החיסכון בתחילת תקופת הדיווח – לעומת הדו"ח הקודם

בבדיקה זו נבדקו האם החיסכון לראשית תקופת הדיווח זהה ליתרת הסגירה של תקופת הדיווח הקודמת . בדיקה זו ההיא מהווה בדיקת שפיות ראשונית של הלימות החיסכון בתוכנית. בכל מקרה בו אין התאמה מוחלטת בין שני הערכים , יש מקום לבצע בירור , אם בשל הפקדות מאוחרות , אם בשל רצוננו לאתר תיקונים והתאמות שבוצעו על ידי היצרן ואיתור עטויות בטווח זמן קצר מרגע הופעתן.

נתוני חיסכון
בדיקה ראשונה – עקביות הדוחות
יתרת סגירה דוח קודם
יתר פתיחה דוח  נוכחי
פער
אם הפער שונה מאפס יש צורך בבדיקה אך לא בהכרח שמדובר בטעות
בבדיקות הנוספות נקבל מושג האם החיסכון הנוכחי חושב בצורה הולמת

 

 

 

בדיקת מספר 4  – תקינות דמי ניהול – האם התייקרו דמי הניהול שלי  ?

בבדיקה זו נרצה לבדוק האם הקופה העלתה את שיעור דמי הניהול שהיא גובה מאיתנו , האם חל שינוי בדמי הניהול , האם דמי הניהול הותאמו להסדר הפנסיוני והאם ניתן ויש טעם לגשת לקופה בדרישה להוריד את דמי הניהול .

מצרים נתוני דמי ניהול
רלוונטי לתוכניות ביטוח משנת 2004 ולתוכניות פנסיה ומקיפה אחוז דמי ניהול מפרמיה דו"ח קודם
אחוז דמי ניהול מפרמיה דו"ח נוכחי
פער
בחלק מתוכניות הביטוח מ2004 דמי ניהול יורדים – יש לוודא ירידת דמי הניהול
רלוונטי לכל המוצרים הפנסיוניים למעט מבטיחי תשואה אחוז דמי ניהול מצבירה  דו"ח קודם
אחוז דמי ניהול מצבירה  דו"ח נוכחי
פער
יש לבדוק את הערך האישי למול הערך הממוצע המופיע באתרי האוצר

הקובץ המלא – ארבעת הבדיקות לתקינות הדו"ח התקופתי לחוסך

הפניה לקריאה נוספת – כתבה בכלכליסט  – כך קוראים את דו"ח הפנסיה

תודה על הפניה לאתר הכלכלן !האתר נמצא בבעלות פרטית מלאה והשירותים בו כרוכים בתשלום . אנא השאירו פרטי התקשרות ונציג מקצועי יחזור אליכם בהקדם. מספר הטלפון שלנו לשירות בתשלום בלבד 058-4363632

מופעל ע"י Fast Secure Contact Form